„Młodzież czyta!?”

Od lat krąży w przestrzeni publicznej stereotypowy wizerunek nastolatków, którzy nie chcą i nie lubią czytać – i to nie tylko lektur szkolnych, ale i wszelkich innych książek. Czy tak jest rzeczywiście? Na to i na wiele innych pytań odpowiedzi szukali uczniowie klasy 2H: Miłosz Kalinowski, Kacper Palonek-Kozdęba i Krzysztof Tarko, którzy pod opieką dr Joanny Rzońcy brali udział w panelu dyskusyjnym „Młodzież czyta!?”, organizowanym 16 maja 2018 r. w ARTETECE Wojewódzkiej Biblioteki Publicznej w Krakowie w ramach projektu „Fantastyczny Kraków. Literatura w mieście, miasto w literaturze”.

Chłopcy wymieniali swoje opinie i uwagi nie tylko z wychowawczynią, ale też z pozostałymi panelistami: prof. dr hab. Grzegorzem Leszczyńskim z Uniwersytetu Warszawskiego i Zofią Karaszkiewicz – biblioterapeutką i coachem literackim z portalu Lubimyczytać.pl. Nad całością czuwał moderator dyskusji, Łukasz Wojtusik – dziennikarz radia TOK FM. Rozważaniom o relacjach współczesnej młodzieży z książkami i nad tym, co wpływa na poziom czytelnictwa młodych ludzi, przysłuchiwała się publiczność, wśród której – pod opieką prof. Agnieszki Kosiek  – zasiadła klasa 1F, której uczniowie również włączyli się w debatę.

Jak to z żywiołowymi dyskusjami bywa, także tor tej rozmowy dynamicznie zmieniał kierunki, rozsadzając zaproponowane na początku ramy. Dzięki temu wszyscy uczestnicy wydarzenia mogli dowiedzieć się, które kobiety w średniowieczu nie musiały obawiać się posądzenia o czary, czy też skąd wziął się współczesny wizerunek krasnoludka – ale mieli także okazję wymienić się swoimi spostrzeżeniami na temat seriali Netflixa, fanfików i komiksów.

Matura 2018

Od 4 do 23 maja 2018 r. trwają egzaminy maturalne. W IV Liceum Ogólnokształcącym przystępuje do nich 299 tegorocznych absolwentów.

Wszystkim życzymy wyników, które pozwolą kontynuować naukę na wybranych studiach. Powodzenia!

Święto Narodowe Trzeciego Maja

Konstytucja 3 Maja to ustawa zasadnicza nazwana oficjalnie USTAWĄ RZĄDOWĄ, która została uchwalona w atmosferze zamachu stanu 3 V 1791 r. przez Sejm Czteroletni. Była drugą, po amerykańskiej, konstytucją w świecie i pierwszą w Europie. Wprowadzała zasadę zwierzchności narodu i podziału władzy na ustawodawczą, wykonawczą i sądowniczą.

W ramach obchodów Święta Narodowego Trzeciego Maja 27 kwietnia 2018 r. w auli szkolnej odbył się wykład multimedialny prof. Roberta Pletni pod tytułem „Znaczenie Konstytucji 3 Maja dla dziejów Polski i Europy”. W wykładzie uczestniczyły wszystkie klasy pierwsze.

Pożegnanie absolwentów – rocznik 2018

26 kwietnia 2018 r. pożegnaliśmy kolejny rocznik naszych absolwentów. W tym roku uroczystość odbyła się w Centrum Dydaktyki Akademii Górniczo-Hutniczej. Gościem specjalnym uroczystości był Prorektor AGH – prof. dr hab. inż. Wojciech Łużny, który złożył tegorocznym absolwentom życzenia i pogratulował wyników najlepszym z nich.

Życzenia, kończącym w tym roku edukację w Czwórce, złożyła także pani Dyrektor Beata Zgutka,  Przewodniczący Rady Dzielnicy XIII – pan Jacek Bednarz, a także Przewodniczący Rady Rodziców – pan Andrzej Sewioł.

Uczniowie skierowali do swoich kolegów przesłanie zaczerpnięte z tryptyku Czesława Miłosza „Wiara”, „Nadzieja”, „Miłość”. Uroczystość uświetnił koncert w wykonaniu  zespołu muzycznego „Ad Libitum” pod opieką prof. Michała Niemca.

Jak co roku nagrodzono najlepszych absolwentów. Najwyższe wyróżnienie, czyli Prawo wbicia gwoździa z własnym nazwiskiem w drzewce sztandaru szkoły otrzymało 6 osób;

18 osobom przyznano Złoty Medal za bardzo wysokie wyniki w nauce;

4 uczniów nagrodzono zegarkiem za 100% frekwencję przez okres 3 lat nauki w liceum;

Nagrodę Dyrektora Szkoły za osiągnięcia lub działalność naukową uzyskało 7 osób;

Za wieloletnią pracę na rzecz potrzebujących pomocy w ramach stałego wolontariatu przyznano 8 Złotych Serc;

Srebrną Lirę otrzymało 11 członków grupy artystycznej „Jaszczwóry”;

6 uczniów wyróżniono Srebrną Maską za pracę w grupie Dziedzictwa i Animacji Kultury – „DziAK”;

8 osób zdobyło Złoty Wawrzyn za osiągnięcia sportowe.

Specjalne podziękowania otrzymali także uczniowie wydający gazetkę szkolną „Pogaduszki u Kościuszki”, działający w Samorządzie Uczniowskim, a także reprezentujący szkołę w poczcie sztandarowym.

Rodzice i uczniowie podziękowali Dyrekcji, Wychowawcom, Nauczycielom i innym pracownikom szkoły za ich dbałość i troskę o uczniów przez trzy lata, a Rodzicom podziękowano za ich zaangażowanie w pracę na rzecz szkoły.

Tegorocznym maturzystom życzymy samych sukcesów! Bądźcie ucieleśnieniem cnót zgodnie z zadedykowanym przesłaniem!

„Rusztowanie sztuki” – niekonwencjonalnie o designie

Czy design i projektanci są potrzebni? Oczywiście! Choć często nie zdajemy sobie nawet z tego sprawy… O tym, jak dobry design ułatwia nam wszystkim życie, a jak źle zaprojektowany obiekt może nam go utrudnić, przekonała się klasa 1E, która 25 kwietnia 2018 r. podczas lekcji wiedzy o kulturze miała możliwość uczestniczyć w niezwykłych zajęciach poprowadzonych przez dr Kamila Kamysza, wykładowcę Wydziału Form Przemysłowych krakowskiej ASP.

Spotkanie to było tym cenniejsze dla młodzieży, że dr Kamysz jest zarówno teoretykiem designu, jak i jego praktykiem – ma na koncie nie tylko prace badawcze, ale też jest autorem wielu nagradzanych projektów, m.in. dla miasta Kraków.

Zajęcia odbyły się w ramach projektu „Rusztowanie sztuki” realizowanego przez uczestniczki Olimpiady „Zwolnieni z teorii” – uczennice V LO w Krakowie.

Szkolenie na Martynice i międzynarodowy projekt

Aby skutecznie przekazywać wiedzę i zachęcać uczniów do angażowania się w projekty badawcze, trzeba samemu być aktywnym, ciągle się uczyć i zdobywać nowe umiejętności. W drugiej połowie kwietnia 2018 r. prof. Damian Olejarski – uczący w naszej szkole języka angielskiego – wziął udział w seminarium kontaktowym eTwinning, które odbyło się w Fort-de-France na Martynice (Wyspy Karaibskie).

W nietypowym szkoleniu uczestniczyło ponad 50 nauczycieli z 11 europejskich krajów. Polskę reprezentowało 5 osób – w tym prof. Olejarski, „ambasador” naszej Czwórki, który podczas seminarium nawiązał kontakt z dwójką nauczycieli z Norwegii i Gujany Francuskiej. Wraz ze swoimi uczniami nauczyciele ci realizować będą międzynarodowy projekt edukacyjny „Tackling stereotypes through intercultural communication”. Projekt ten pomoże uczniom rozwinąć umiejętności językowe w zakresie języka angielskiego oraz wzmocni ich kompetencje komunikacji międzykulturowej. Uczniowie naszej szkoły będą wraz ze swoimi rówieśnikami z Norwegii i Gujany Francuskiej opracowywać problem stereotypów, dyskryminacji i uprzedzeń. Efekty ich pracy zaprezentowane będą podczas konferencji wideo i na międzynarodowej platformie twinspace.etwinning.net.

Życzymy powodzenia temu ambitnemu przedsięwzięciu i wszystkim jego uczestnikom!

Chiavari 2018

Od 11 do 17 kwietnia 2018 roku grupa młodzieży z IV LO gościła w domach uczniów z Liceo Marconi Delpino w Chiavari. Chiavari przywitało uczestników wymiany międzynarodowej obfitym deszczem, ale na szczęście to był tylko deszczowy początek, gdyż później dopisało upalne słońce. Włosi postarali się, aby razem spędzony czas pozostał we wspomnieniach jako wyjątkowy i niezapomniany. Towarzyszyli nam w podróży do Genui, Florencji. Przemierzali z nami kilometry do Portofino, Cinque Terre i Sestri Levante. Teraz czekamy na rewizytę naszych włoskich przyjaciół w Krakowie.

Finaliści XLIX Olimpiady Języka Rosyjskiego

W dniach 14 – 15 kwietnia 2018 roku w Warszawie odbyły się zawody centralne XLIX Olimpiady Języka Rosyjskiego. Wśród 50 najlepszych uczniów z całej Polski znaleźli się również reprezentanci naszej szkoły Sofiia Vasylenko z klasy 1F i Mikołaj Kuc z klasy 2A, którzy ukończyli zawody ze świetnymi wynikami uzyskując tytuły finalistów – opiekun prof. Barbara Żychowska.

Finalistom serdecznie gratulujemy sukcesu!

Dzień otwarty w IV LO

Szkoła tętniąca życiem w sobotę? Tak! Właśnie w sobotnie przedpołudnie 14 kwietnia 2018 r. sale i korytarze naszego liceum zapełniły się nauczycielami, uczniami, ale przede wszystkim najważniejszymi gośćmi tego dnia – kandydatami do szkoły i ich opiekunami.

Program dnia otwartego dla gimnazjalistów obfitował w wiele atrakcji. Dla osób, które chciały sprawdzić jak w Czwórce zdobywa się wiedzę, przygotowano „mini-lekcje” z języka polskiego, historii, fizyki i biologii. Kandydaci mieli także możliwość zapoznać się z ofertą zajęć pozalekcyjnych rozwijających uczniowskie pasje: działalnością grupy „DziAK” (Dziedzictwo i Animacja Kultury), grupy artystycznej „Jaszczwóry”, zespołu muzycznego „Ad Libitum”, grupy wolontariuszy „Być razem”, czasopisma uczniowskiego „Pogaduszki u Kościuszki”, telewizji szkolnej „IV TV” oraz Szkolnego Klubu Sportowego.

Gimnazjaliści odwiedzili Czwórkę licznie, chętnie rozmawiając z uczniami-przewodnikami, kadrą nauczycielską, paniami bibliotekarkami i pedagożkami, doradcami zawodowymi oraz Dyrekcją. Mamy nadzieję, że wielu z nich przywitamy we wrześniu jako naszych uczniów.