Wyzwanie wystawa!

MHF_w_IV_LOMuzeum, kolekcje, wystawiennictwo – wokół tych pojęć toczyła się dyskusja, którą z klasą 2F w ramach „edukacji medialnej” poprowadziła 25 lutego 2019 r. pani Monika Kozień, kurator  Muzeum Historii Fotografii.

Uczniowie mieli okazję zapoznać się bliżej z genezą koncepcji gromadzenia i udostępniania zbiorów (dóbr kultury i nauki). Pani kurator rozmawiała z uczniami o tym, jak na przestrzeni dziejów zmieniało się myślenie o funkcji muzeów oraz o aranżacji wystawienniczej gromadzonych w nich obiektów. Był to wstęp do większego projektu edukacyjnego Czwórki i Muzeum Historii Fotografii, który w ramach oficjalnej współpracy realizowany jest w „klasach medialnych”. Kolejny krok to stworzenie profesjonalnej wystawy fotograficznej, na którą z niecierpliwością czekamy.

Nasz mały wkład w rozwój nauki

Uczniowie klas biologiczno-chemicznych: 2C, 2G i 3D dzięki współpracy z Wydziałem Biologii Uniwersytetu Jagiellońskiego w piątkowe popołudnia mają możliwość uczestniczenia w zajęciach patronackich w Instytucie Zoologii i Badań Biomedycznych UJ.

Zajęcia prowadzone przez pracowników naukowych pozwalają BiologiaCzwórkowiczom zgłębiać wiedzę i tajniki nowatorskich badań biologicznych, uczestniczyć w ciekawych wykładach tematycznie rozwijających zainteresowania, w czasie zajęć laboratoryjnych pracować na sprzęcie nowej generacji, doskonaląc techniki laboratoryjne.

W piątek 22 lutego 2019 r. uczestnicy zajęć mogli poczuć się jak prawdziwi naukowcy. Zajmowali się pasażowaniem linii komórkowych komórek nowotworu ludzkiego. Poznali metodykę hodowli komórek in vitro, pracowali z wirówką, inkubatorem, w komorach laminarnych, gdzie panują sterylne warunki. Świadomość, że dzięki pasażowaniu istnieje możliwość hodowania nowych pokoleń identycznych komórek praktycznie w nieskończoność, co umożliwia badanie ich i testowanie nowych leków oraz terapii, może napawać dumą z naszego maleńkiego wkładu w znaczące badania.

Młodzi i sztuka

Za nami kolejna odsłona „ZNAKU w szkole” – międzyszkolnego projektu wprowadzającego młodych ludzi w świat akademicki. Ostatnie spotkanie, które odbyło się 20 lutego 2019 r.  w VII Prywatnym Liceum Ogólnokształcącym w Krakowie, rozpoczęli uczniowie naszej szkoły prezentując wyniki przeprowadzonej przez siebie wśród rówieśników ankiety. Badanie to dotyczyło doświadczania sztuki przez współczesną młodzież.

Prezentacja naszych uczniów była wstępem do spotkania młodych ludzi z krakowskich liceów z dr hab. Piotrem Oczko, który opowiedział o trudnej umiejętności „czytania obrazów” na przykładzie twórczości holenderskich mistrzów malarskich XVII i XVIII wieku.

Zbieramy makulaturę

Nieco ponad tonę makulatury zebrali nasi uczniowie w I turze tegorocznej zbiórki, która miała miejsce w dniach 18 – 22 lutego 2019 r.
Na ten wynik zapracowała głównie Joanna Gołąb z 1D, która przyniosła, albo raczej przywiozła, aż 520 kg papieru oraz koleżanki i koledzy z jej klasy. 1D w sumie zebrała 743 kg surowca.

Kolejny etap zbiórki zaplanowano na początek kwietnia, a cały dochód zostanie jak zwykle przeznaczony na zakup sprzętu sportowego.

Wyniki I tury zbiórki makulatury

Wystawa militariów

Historia to nie tylko „martwa przeszłość” – historię możemy przeżywać i odczuwać także dziś. Przekonały się o tym klasy 1G, 2F oraz 3G, które 19 lutego 2019 r. wzięły udział w nietypowym wernisażu zorganizowanej w auli szkolnej wystawy historycznej.

Wystawę otworzyła prelekcja pana Tomasza Otrębskiego, Prezesa Zarządu Fundacji im. Tadeusza Kościuszki w Krakowie, połączona z pokazem zabytkowej broni z XIX wieku. Dzięki temu uczniowie mogli unaocznić sobie, jaka była militarna rzeczywistość Powstania Styczniowego.

Czwórkowo – Walentynkowo

WalentynkiKiermasz  pyszności dla ciała i ducha – tak w skrócie opisać można niespodziankę, jaką z okazji Walentynek dla całej społeczności IV LO w Krakowie przygotował Samorząd Uczniowski. 14 lutego 2019 r. w auli szkolnej stanął urokliwy walentynkowy straganik ze słodkościami przygotowanymi przez uczniów a specjalna walentynkowa poczta doręczyła adresatom listy wypełnione miłymi słowami.

Czy można mieć siedem serc?

Grupa uczniów IV LO zgłosiła swój udział w Konkursie Bioetycznym organizowanym przez Międzywydziałowy Instytut Bioetyki Uniwersytetu Papieskiego Jana Pawła II w Krakowie. Celem konkursu jest popularyzacja wyników badań etycznych nad medycznymi i pozamedycznymi ingerencjami w ludzkie życie w jego początkach, trwaniu i końcu przy wykorzystaniu wiedzy w zakresie biologii, embriologii, genetyki i biotechnologii.

BioetykaW ramach wsparcia w przygotowaniach do konkursu uczniowie klas 2C, 2D i 2G, 14 lutego 2019 r., w auli szkolnej uczestniczyli w wykładzie biologa molekularnego i bioetyka dr nauk medycznych Moniki Zazuli. Wykład poruszał zagadnienia z immunologii, genetyki, transplantologii i bioetyki.

Odpowiedź na uzyskane w temacie wykładu pytanie uczniowie uzyskali poznając historię Davida Rockefellera – amerykańskiego króla nafty, miliardera uważanego za jednego z najbardziej wpływowych ludzi na świecie. Rockefeller „regularnie” przeszczepiał sobie serce. Zmarł w 2017 roku w wieku 102 lat po operacji przeszczepu siódmego serca.

Kolejny wykład pod tytułem „Blaski i cienie zapłodnienia in vitro” odbędzie się 12 marca.

Licealiada w sportach zimowych

Trwa rywalizacja Krakowskiej Olimpiady Młodzieży – Licealiady w sportach zimowych.

8 lutego 2019 r. podczas zawodów snowboardowych na trasach Siepraw Ski Czwórkę reprezentowali: Julia Dutkiewicz z 2C, Kamila Kaczmarczyk – Wójtowicz z 3D, Weronika Sawicka z 2D oraz Michał Grzywacz, Szymon Jastrzębski i Bartłomiej Kazior– wszyscy z 3B.Licealiada

Do finałów wojewódzkich, które odbędą się 4 marca w Spytkowicach zakwalifikowali się: Julia Dutkiewicz (1 miejsce w rywalizacji indywidualnej!), Kamila Kaczmarczyk-Wójtowicz oraz Bartłomiej Kazior.

W klasyfikacji drużynowej szkół dziewczęta zajęły 1 miejsce, a chłopcy miejsce 4.

Z kolei 12 lutego w czasie zawodów w narciarstwie alpejskim w barwach szkoły wystąpili Julia Babiarz z 1C i Maja  Sadowska z 2G oraz Michał Pardygał z 1F, Jędrzej Ściegienny z 1A i Jakub Zdeb z 1B. Do finałów wojewódzkich, 12 marca w Kluszkowcach zakwalifikowała się Maja Sadowska z klasy 1C.

Gratulujemy i życzymy powodzenia w zawodach finałowych!

Komplet wyników reprezentantów IV LO

Zimowe mistrzostwa szkoły

11 lutego 2019 r. w Kasinie Wielkiej rozegrano szkolne mistrzostwa w narciarstwie alpejskim i snowboardzie. W zawodach uczestniczyło 15 dziewcząt i 14 chłopców. O wynikach zadecydował łączny czas z dwóch przejazdów.

Najlepsi okazali się:

  • w narciarstwie alpejskim dziewcząt: Maja Sadowska z 1C, Zuzanna Kustra z 1H i Julia Babiarz z 2G
  • w narciarstwie alpejskim chłopców: Jędrzej Ściegienny z 1A, Michał Pardygał z 1F i Jakub Zdeb z 1B
  • w snowboardzie dziewcząt: Julia Dutkiewicz z 2C, Patrycja Sopicka z 2G i Weronika Sawicka z 2D
  • w snowboardzie chłopców: Szymon Jastrzębski z 3B, Michał Grzywacz z 3B i Jakub Pierwoch z 2F.

Gratulujemy!

Czwórka doceniona za pamięć o historii

SCAN0001Z ogromną satysfakcją informujemy, że IV Liceum Ogólnokształcące zostało docenione za organizację i udział w przedsięwzięciach związanych ze 100-leciem odzyskania niepodległości przez Polskę. Otrzymaliśmy list gratulacyjny od Minister Edukacji Narodowej, Pani Anny Zalewskiej, za udział w akcji „Rekord dla Niepodległej” oraz od Małopolskiego Kuratora Oświaty, Pani Barbary Nowak, album upamiętniający Widowisko Dumy i Radości.

Również Prezydent Miasta Krakowa, Pan Jacek Majchrowski skierował list na ręce Dyrektor IV LO, Pani Beaty Zgutki, dziękując za działania szkoły w roku 100-lecia odzyskania niepodległości przez Polskę.SCAN0001-1  Przypomnijmy: nasza szkoła była współorganizatorem miejskiej uroczystości „Niepodległość wyszła z Podgórza” a także dzielnicowych przedsięwzięć, takich jak „Piknik Niepodległościowy” czy „Niepodległościowy Turniej Sportowy”, oraz wielu szkolnych uroczystości i konkursów związanych z wielką rocznicą powrotu Polski do wolności.

Serdecznie dziękujemy wszystkim nauczycielom i uczniom zaangażowanym w organizację przypomnianych tutaj przedsięwzięć. To nasz wspólny sukces i wszyscy możemy być dumni z otrzymanych wyróżnień.

Nie po raz pierwszy pokazaliśmy, że w Czwórce historii uczymy się na różne sposoby.